mandag 21. januar 2013

Sideshore Young Rabbits, del 1

Intervju med Sideshores yngste Crewmedlem  og 
Young Rabbit Camp Ambassadør 

Eirik Sandnes

I forbindelse med at jeg tok over jobben som butikksjef i Oslo, så har det vært spennende å sette seg inn i hva som skjer i Sideshoremiljøet. Noe av det første som fanget min oppmerksomhet var Young Rabbits Camp 1.0 og ikke minst de flotte bildene og videoen som kom fra campen.

I forbindelse med Young Rabbits Camp 2.0, som går av stabelen 15 - 17 Februar så tenkte jeg at vi kunne bli litt bedre kjent med noen av ungdommene som hører til Sideshore.


Etter å ha bladd igjennom Facebooksiden til Sideshore, Googlet litt og tatt noen raske søk på Youtube var det et navn dukket opp overalt, nemlig Eirik Sandnes.


Etter å ha snakket med Lars og Marius ble mistanken om at vi her snakker om en i høy grad aktiv og sentral person i Sideshoremiljøet bekreftet og jeg tok kontakt med Eirik.
Når jeg spør Eirik om han kunne tenke seg å bli intervjuet og være en ambassadør for Young Camp 2.0 kommer svaret raskt: "Det hadde vært dødskult".


For en flott og positiv innstilling tenker jeg og spør Eirik:
"Fortell litt om deg selv". 


Eirik forteller at han er 14 år, bor på Heimdal i Trondheim og går på Åsheim ungdomsskole i 9´ende klasse. Han er aktiv med kiting, ski og skiskyting om vinteren og om sommeren står han på longboard. Han liker naturfag og gym best på skolen og hopper også en del på trampoline for å øve inn triks til vinteren.
" Ellers er jeg med venner og bare chiller`n." sier Eirik som allerede har rukket å ta pusten fra meg.
Hvordan får han tid til alt dette??

"Når begynte du med kiting"
"Jeg startet når jeg var 11 år. Pappa hadde tatt et kurs og ble veldig fort hekta. Jeg fikk en treningskite og startet å øve med den. Etter hvert fikk jeg prøve ordentlig med ski på beina og da ble jeg også fullstendig hekta"


Det er ikke vanskelig å tro Eirik på dette. Denne videoen av Eirik som kiter på Young Camp 1.0 på Røros ifjor forteller vel alt.





  

"Hvorfor synes du at andre ungdommer skal begynne med kiting?"
"Artig sport, kult, litt ekstremt. Sosialt og ellers masse vind og frisk luft."

"Hva har du av kiteutstyr?"
"Jeg har det som trengs, både for vann og snø. Jeg har vært veldig fornøyd med Wainman kiter, men akkurat nå tester jeg ut Ocean Rodeo, lover godt!"


"Hva slags utstyr ønsker du deg?"
"Jeg har veldig lyst til å prøve kiting i bølger med et surfebrett."

"Hva slag kitestil har du?"
"For det meste hopper jeg og tar triks eller er det mye cruising der jeg prøver å utnytte naturen. For eksempel en hengefonn, å leke seg i en hengefonn er ubeskrivelig morsomt."

"Hva er ditt favorittsted for kiting?"
"På snø: Storwartz. På vann: Rhodos"

"Hvor drømmer du om å kite?"
"Jeg har veldig lyst å dra til de franske alpene for å kite på snø,
men vil også til Brasil for å kite."

"Hvem har du som forbilde i kiting ?"
"Marius Coucheron er nok mitt forbilde innen kiting. Han er ekstremt god og er kjempe kul å være med. Han er god til å lære meg nye ting, positiv og morsom."


Eirik Sandnes sammen med  fra venstre Lars, pappa Jørgen og sitt store forbilde Marius. Bildet er tatt i forbindelse med NM på Røros i 2012, der Eirik var yngste deltaker! 




"Hva syntes du om Young Rabbit Camp 1.0 2012?"
"Young Rabbits i fjor var en kjempesuksess. Jeg fikk møtt nye kitevenner og vi hadde det dødskult sammen på vidda. Jeg fikk mange tips som gjorde til at jeg satte nye triks jeg aldri har klart før. Det er det jeg kanskje synes er aller best på YRC, at vi gir tips til hverandre som gjør at en blir mye bedre. Det trenger ikke å være et nytt triks, men at man feks. får tips om hvordan man hopper høyere, noe som gjør at triksene ser mye bedre ut."

Young Rabbit Camp 1.0 2012. Stemningen i taket!!


"Skal du på Young Rabbit Camp 2.0 2013"
"Ja absolutt!!"

"Hvorfor vil du anbefale andre ungdommer å dra på Young Rabbit Camp?"
"Young rabbits er en kjempe sosial happening og vi får instruksjoner av veldig erfarne kitere. "

For en hyggelig fyr tenker jeg når vi avslutter. Han kommer vi helt sikkert til å høre mye ifra de neste årene. 

Etter å ha sett Eirik kite tror jeg i tillegg at Marius skal passe seg, det er nok ikke lenge til han må bite i det sure eplet å spørre Eirik om råd :)


Eirik i sitt rette element på Ragnarok


Intervjuer: Bjørnar B.














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar